Uønska fremmedart oppdaget i Strand

Planten kjempebjørnekjeks, som er regnet blant de verste fremmedartene i Norge, er oppdaget i Strand. Dersom du ser planten flere steder i kommunen, blir du oppfordret til å melde fra.

Planten kjempebjørnekjeks. - Klikk for stort bildeSlik ser planten kjempebjørnekjeks ut.

I Strand kommune er det foreløpig bare kjennskap til kjempebjørnekjeks på ett sted.

Natureco kartlegger og bekjemper fremmede arter i naturen. De har nå kappet ned den uønska planten i Strand, slik at den ikke skal spre seg mer og komme opp igjen neste år.

Frø som allerede ligger i bakken kommer til å spire etter hvert, så tiltaket bør fortsette i de neste årene, anbefaler Natureco.

Ser du planten? Ta kontakt!

Dersom du oppdager planten flere steder i kommunen, blir du oppfordret til å ta kontakt.

Send melding med bilde og stedsangivelse/kart til Natureco på mobil 91351815, eventuelt via Facebook-sidene til Natureco.

Kan føre til blemmer og sår

Planten kjempebjørnekjeks er blant de verste fremmedartene i Norge, og den er forbudt å omsette, dele eller flytte.

Kjempebjørnekjeks er en svært stor og kraftig skjermplante som kan bli flere meter høy.

Den er to-/flerårig, formerer seg med frø, og fortrenger andre planter der den får etablere seg. Plantesaften kan ved kontakt føre til store blemmer og sår dersom huden også eksponeres for sollys.

Les mer om kjempebjørnekjeks hos Artsdatabanken og se registrerte observasjoner i Norge.