Forslag til ny kommuneplan er på høring

Forslag til kommuneplanens arealdel for perioden 2024 – 2036 er nå på høring. Du kan si din mening om de foreslåtte endringene. Fristen for å gi innspill er 13 september 2024.

Si din mening

Vi ønsker å høre din mening om den nye kommuneplanen. Din tilbakemelding, enten positiv eller negativ, er viktig for oss. Hvis du har relevant lokalkunnskap som kan bidra til å forbedre planen, vil vi gjerne høre fra deg.

Strand kommune tar i utgangspunktet ikke imot nye forslag til tiltak eller utbyggingsområder nå, av hensyn til fremdrift i planprosessen. Alle mottatte innspill vil likevel bli lagt ved til politiske behandling av kommuneplanforslaget. Da kan de folkevalgte ta stilling til om det er noe som eventuelt bør tas med i den videre prosessen.

Hvor skal vi bygge i Strand

Planen inneholder flere forslag til arealendringer og tiltak. Disse inkluderer blant annet et nytt næringsareal i Nordmarka, ved Comrod på Tau og ved Esso på Jørpeland, alternative tomter til brannstasjon på Fjelde, en skoletomt på Fjelde, en barnehagetomt på Strand, utvidelse av Strand kyrkjegard, aldersvennlig stedsutvikling, og områder hvor det er ønskelig å legge til rette for turisme i kommunen.

Plandokumentet viser også forslag til nye områder for akvakultur, boligområder, fritidsbebyggelse, og mer.

Kunngjøringen av kommuneplanen kan du lese her.