Er du forberedt til å klare deg selv i en uke? Bli med på viktig undersøkelse

Masterstudent Maja Rugland og Strand kommune ønsker å kartlegge innbyggernes egenberedskap, og i den forbindelse er det veldig viktig at du bidrar i en undersøkelse.

Beredskapskoordinator i Strand kommune, Geir Bolme, og masterstudent Maja Rugland. Magnus Stokka

Masterstudent Rugland og Strand kommune har inngått et samarbeid om en spørreundersøkelse som går ut til Strand kommune sine innbyggere over 18 år.

Dette i forbindelse med forskning til en masteroppgave som handler om privat beredskapslager.

– Vi er i en tid med krig, naturkatastrofer og andre kriser. Vi har nylig vært gjennom en koronapandemi, og det å ha et privat beredskapslager har kanskje aldri vært så aktuelt som nå, sier Rugland.

Brev til alle

Alle innbyggere skal nå få brev via Digipost, hvor de kan delta i undersøkelsen til studenten. Det er også mulig å delta på nett.

Delta i undersøkelsen.

Spørreundersøkelsen er helt anonym, og personopplysninger vil ikke bli brukt. Undersøkelsen tar heller ikke mer enn fem minutter.

– Hovedformålet med forskningen er å finne ut av hvilke faktorer som påvirker etablering av et privat beredskapslager, sier Rugland.

Oppfordrer til privat beredskapslager

Strand kommune er opptatt av å få en oversikt over innbyggernes beredskap – og fokuset til kommunen er å ta vare på de sårbare gruppene i samfunnet og passe på at flest mulig klarer seg selv i en krisesituasjon.

Kommunen skal ta resultatene fra spørreundersøkelsen med inn i beredskapsarbeidet.

– Vi ønsker at alle i Strand kommune skal ha et privat beredskapslager, slik at de er forberedt og kan klare seg selv dersom krisen medfører tap av vann, mat, strøm eller kommunikasjonsnett, sier beredskapskoordinator i Strand kommune, Geir Bolme.

Dette får vi svar på

Det er selvfølgelig helt frivillig å delta på undersøkelsen. Masterstudenten og kommunen oppfordrer likevel alle til å svare fordi vi trenger ditt bidrag.

– Resultatene vil blant annet kunne si noe om hvor mange som har beredskapslager, i hvilken livssituasjon de med beredskapslager er i, hvor stort eller lite beredskapslager folk har – og hva det inneholder, sier de to.

Svarene på spørreundersøkelsen vil også kunne si en del om hva som er årsakene til at folk har eller ikke har et privat beredskapslager.

Nylig endret norske myndigheter rådene for egenberedskap. Nå anbefaler Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) at du er forberedt til å klare deg selv i en uke, i stedet for tre dager.

DSB har laga en sjekkliste for egenberedskap.