Veien videre

Strandaskolen 2024 - Kvalitets og utviklingsmelding

7 Veien videre

Samlet sett har vi et godt kunnskapsgrunnlag når det gjelder hva som er bra og hva som kan forbedres i Strandaskolen.  Vi vet vi må løfte resultatene på nasjonale prøver og ønsker å ha et hovedfokus på å løfte elevene våre i lesing. Samtidig må vi jobbe videre med læringsmiljø og forebygging av mobbing. Årets kvalitetsmelding viser at Strandaskolene allerede gjør mye for å heve elevenes leseferdigheter og for å sikre et trygt og godt læringsmiljø for alle elever. Det satses blant annet på lesing i alle fag, skolebibliotek og tilpassede lesekurs for elevene. Den største endringen i organiseringen av undervisningen som er gjennomført de siste årene i Strandaskolen er innføringen av lekbasert læring som tar på alvor at elevengasjementet og trivsel er nøkkelen for å sikre læring. Mobbetallene øker i hele landet og det samme gjelder for Strandaskolen. Denne utfordringen jobbes det systematisk med på skolene gjennom tett samarbeid med elever og foresatte. 

Skolebarn med ransel som går  - Klikk for stort bilde

Både når det gjelder å løfte læringsresultatene og sikre et godt læringsmiljø jobber Strandaskolen på en systematisk måte ved å jevnlig vurdere om opplæringen som skolen gir er i tråd med læreplanverket og ved å evaluere læringsmiljøet med utgangspunkt i f.eks. elevundersøkelsen og egne lokale undersøkelser på egen skole. Dette kvalitetsutviklingsarbeidet gjøres i samarbeid med elever og foresatte. Samtidig har skoleeier i denne kvalitetsmeldingen løftet fram noen tiltak som Strandaskolen skal ha ekstra fokus på det kommende skoleåret og som skal støtte og bygge opp under utviklingsarbeidet på den enkelte skole. Dette gjelder både tiltak knyttet til styrking av hjem-skolesamarbeid, lesing og forebygging av mobbing. Strandaskolene skal:

  • Videreutvikle hjem-skolesamarbeidet gjennom å:
    • Gjennomføre egen foreldreundersøkelse for Strandaskolen
    • Utvikle en digital foreldrestrategi
  • Løfte Strandaskolens leseresultater gjennom en satsing på egne lesepedagoger på alle skolene.
  • Øke trivsel og redusere mobbing gjennom å sikre økt elevmedvirkning: elevene skal selv få i oppgave å komme med tiltak de tenker kan hjelpe. Dette gjelder tiltak både knyttet til hvordan øke trivselen og til å redusere mobbing. Skolene skal rapportere på dette til skoleeier i årsrapporten for neste skoleår og skoleeier rapporterer videre til kommunestyret i neste års kvalitetsmelding. 


Utviklingsarbeidet vil foregå ute på den enkelte skole og i administrasjonen, og krever utstrakt samarbeid og nytenkning for å sikre en enda bedre Strandaskole.