Vedlegg

Strandaskolen 2024 - Kvalitets og utviklingsmelding

8 Vedlegg

Beskrivelse av kvalitetsvurderingsystemet

Tilstandsrapporten inngår i kvalitetsvurderingssystemet. Kvalitetsvurdering er å sammenstille informasjon og data som grunnlag for å drøfte kvaliteten på opplæringen internt på en skole eller i en kommune/fylkeskommune, og for å drøfte kvaliteten i større deler av eller i hele utdanningssektoren. Målet er kvalitetsutvikling og læring. Kvalitetsvurderingen er en prosess der dialogen om hva som er god kvalitet, står sentralt. Det er naturlig at det stilles spørsmål ved sammenhengen mellom kvalitet på opplæringen ved den enkelte skole og mellom skolene og resultatene i dialogen med skoleeieren. En viktig del av Strandaskolens kvalitetsvurderingssystem er det årlige statusmøtet mellom skolelederne og levekårsutvalget. Videre bygger kvalitets- og utviklingsmeldingen på drøftinger i elevråd, FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og SMU (Skolemiljøutvalget) på de enkelte skolene og i rektorgruppa. 

System for kvalitetssikring – Den gode skole i Strand (SK-DGS)

SK-DGS er Strandaskolens system for å sikre kvalitetsutvikling også kalt kvalitetsvurdering i Strandaskolen. Det er Strand kommunes system for å følge opp Strandaskolens resultater og utvikling av kvaliteten ved skolene. Systemet består av flere element: 

Utviklingsplan for Strandaskolen – overordnet strategiplan med overordnede mål for hele Strandaskolen.
Kompetanseplan – plan for kompetanseutvikling for undervisningspersonale, skoleledere og andre personale i skolen.

Kvalitetshjul for Strandaskolen – felles årshjul for alle skolene som skal sikre at tiltak som er nødvendig for å sikre kvalitet i skolen blir gjennomført. Ved slutten av året sender rektor inn en rapport som viser at aktivitetene er gjennomført.

Skolenes årsrapporter – skolene rapporterer på kvalitet årlig til administrativ skoleeier. Årsrapporten tar utgangspunkt i Kvalitetshjulet. Temaer det rapporteres på er utviklingsmålene i utviklingsplanen, prosess for skolebasert vurdering, elever og undervisningspersonale, læringsmiljø, læringsresultater, strukturvurderinger (utemiljø, innemiljø, bygningsmasse, lærebøker/læremidler, bibliotek), spesialundervisning, særskilt språkopplæring for minoriteter, ordensreglement, skolefravær, trygt og godt skolemiljø, leksehjelp, veiledning av nyutdannede lærere og kompetanseheving. 

Årlige dialogmøter mellom administrativ skoleeier og skoleledelse – det gjennomføres et årlig dialogmøte mellom skoleledelsen og skoleeier på den enkelte skole. Dialogmøtet er en samtale mellom skole og skoleeier som tar utgangspunkt i skolens valgte utviklingsmål og kvalitetsarbeidet som gjøres på den enkelte skole. Formålet med dialogmøtet er at skoleeier skal gi støtte og stille forventinger til skolenes lederteam.

Samarbeid med andre kommuner i regionen gjennom DEKOM (Desentralisert kompetanseutvikling) – kommunene i Utdanningsregion midt-Rogaland har inngått et forpliktende samarbeid med Universitetet i Stavanger for å utvikle skolene og skoleeiers kompetanse innenfor prioriterte områder. Sentralt i arbeidet står det å ta utgangspunkt i lokale behov og prioriteringer ved valg av utviklingsmål og tiltak, derav navnet DEKOM, desentralisert kompetanseutvikling.

Samarbeid med andre tjenester innad i kommunen gjennom BTS (Bedre tverrfaglig samhandling) – kommunen har utviklet en egen samhandlingsmodell for ansatte og virksomheter som arbeider med barn, unge og deres foresatte. Målet med modellen er å sikre helhetlig, systematisk, tidlig og koordinert innsats for gravide, barn, unge og familier det er knyttet en undring eller bekymring til.

Årlig kvalitets- og utviklingsmelding for Strandaskolen – det er dette dokumentet.

Prosess for skolebasert vurdering – kvalitetssystemet inneholder også en oppskrift til skolene på hvordan gå frem ved skolebasert vurdering, dvs. hvordan evaluere egen praksis ved skolen. En del av denne prosessen er det årlige statusmøtet mellom skolene og levekårsutvalget.