Hjem-skole samarbeid

Strandaskolen 2024 - Kvalitets og utviklingsmelding

3 Hjem-skole samarbeid

Det er en klar sammenheng mellom et godt samarbeid mellom hjem og skole og elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Ved å etablere et godt samarbeid med foreldrene får skolene bedre innsikt i hvilke behov eleven har og hvordan eleven fungerer, og det blir enklere å legge til rette for eleven i skolehverdagen. Strandaskolen er opptatt av å fremme en god samarbeidsrelasjon med foreldrene og derigjennom bidra til at foreldrene får et positivt syn på skolen.  En god og tillitsfull dialog mellom hjem og skole er et gjensidig ansvar, men det er skolen som har det overordnede ansvaret for å ta initiativet og legge til rette for samarbeid. Strandaskolen tar utgangspunkt i at alle foreldre er en ressurs som har nyttig informasjon om eleven og elevens liv, og fremmer godt hjem-skole samarbeid på ulike måter gjennom formelle arenaer slik som f.eks. FAU (foreldrenes arbeidsutvalg), SU (samarbeidsutvalg) og SMU (skolemiljøutvalg) i tillegg til det mer uformelle daglige hjem-skolesamarbeidet som skjer mellom foreldre og ansatte i Strandaskolen.

I ny opplæringslov følger de overordnede føringene for skoledemokrati og hjem-skole samarbeid §§ 10-3, 10-4:

Opplæringsloven § 10-3 1.ledd: Samarbeid med foreldra

     Skolen skal samarbeide med foreldra om opplæringa til eleven.

Opplæringsloven § 10-4: Skoledemokrati

     Skolen skal sørgje for at elevane og foreldra får vere med på å planleggje, gjennomføre og vurdere verksemda til skolen, mellom anna arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringa og fastsetjinga av skolereglar.

Nytt av skoleåret er at alle foreldreutvalgenene ved skolene i kommunen, både offentlige og private, har organisert seg i et felles kommunalt foreldreutvalg, KFU.  Fra august i år er det som vist over også presisert i ny opplæringslov at foreldrene skal delta i kvalitetsutviklingsarbeidet i skolen. Dette gjøres blant annet ved at rektor tar opp utviklingsarbeid og skolens resultater i elevundersøkelsen og nasjonale prøver med skolens FAU. I tillegg blir disse temaene diskutert og tatt opp på Strandaskolenivå med det kommunale foreldreutvalget. 

I ny opplæringsloven gjeldende fra 1.august finner vi reglene for hvordan skoledemokratiet skal organiseres i § 10-5. Her videreføres kravet om at alle skoler skal ha et elevråd. Ut over krav om elevråd, så åpner bestemmelsen i større grad opp for at kommunen selv kan avgjøre hvilke brukerorgan skolene skal ha sammenlignet med nåværende opplæringslov. Det er i ny lov ikke krav om samarbeidsutvalg/driftsstyre, skoleutvalg eller skolemiljøutvalg. Det kreves likevel at det på skolene skal være organ hvor brukerne er representert. Reglene legger opp til at kommunen selv skal kunne ha mer innvirkning på hvordan de ulike organene i skoledemokratiet organiseres. Strandaskolen har imidlertid i første omgang valgt å videreføre organiseringen med FAU, SU, SMU og elevråd da disse organene oppleves å være velfungerende. Under følger mer informasjon om de ulike utvalgene der foresatte og skole samarbeider:

FAU - Foreldrenes arbeidsutvalg 

Alle foreldre som har barn i skolen, er medlem av skolen sitt foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevene sitt læringsmiljø er trygt og godt. FAU skal representere alle foreldre ved skolen og bidra til at samarbeidet mellom hjem og skole er godt.

SU - Samarbeidsutvalget 

Samarbeidsutvalget (SU) er et rådgivende organ uten avgjøringsmyndighet. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen, og i noen tilfeller kan styringsoppgaver, driftsoppgaver og avgjøringsmyndighet delegeres fra kommunen til skolen.

I Samarbeidsutvalget er alle partene i skolen representert: elever, foreldre, undervisningspersonalet, andre ansatte og to representanter fra kommunen, der rektor skal være den ene.

SMU - Skolemiljøutvalget

Skolemiljøutvalget skal arbeide for en aktiv deltakelse fra elever, foreldre og skolen i arbeidet med skolemiljøet.
Utvalget har rett til å uttale seg om arbeidet med skolemiljøet. Elevene, foreldrene, de ansatte, skoleledelsen og kommunen skal være representerte i SMU, og elevene og foreldrene skal være i flertall. Samarbeidsutvalget ved skolene kan også være SMU, men da må det oppnevnes flere representanter fra elevene og foreldrene, slik at de er i flertall.

KFU - Kommunalt foreldreutvalg 

I forbindelse med behandlingen av budsjett for perioden 2024-2027 ble det av kommunestyret vedtatt at Strand kommune skal ha et kommunalt FAU (foreldrearbeidsutvalg) som er forankret politisk, med formål å styrke det viktige engasjementet rundt skole-hjem samarbeidet og gi foresatte talerør inn til levekårsutvalget. Det ble i det verbale forslaget pekt på at forskning viser at et nært samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende for læringsmiljøet. Videre ble det pekt på at organet skal ivareta foresattes synspunkter, samt øke erfaringsutveksling og dialog på tvers i Strandaskolen.

I Strand kommune har det kommunale foreldreutvalget (KFU) nylig blitt etablert med formål om å styrke samarbeidet mellom skoler og hjem. Utvalget, bestående av representanter fra samtlige grunnskoler i kommunen, inkludert privatskolene, har gjennomført fire møter hittil (6.12, 23.2, 8.4 og 11.9) med aktiv deltakelse fra hver skole. Kommunens representant er rådgiver opplæring og levekår.

Det kommunale foreldreutvalget, KFU Strand, har som formål å dele erfaringer og fremme synspunkter til foreldrene av barn i grunnskole i Strand kommune. Med FAU-ledere og nestledere fra alle skolene, samt representasjon fra kommunens administrasjon fra opplæringssektoren, vil dette organet være en viktig arena for å adressere utfordringer og fremme positive endringer for elevenes læring og trivsel. 

Temaene som har vært drøftet i de første tre møtene inkluderer bedret kommunikasjon mellom skole og hjem, tiltak for å fremme trivsel og trygghet på skolen, organisering av fritidsaktiviteter for elever, økonomi, gratisprinsippet i skolen, skoleturer, trafikksikkerhet, samt strategier for å bedre støtte elever med spesielle behov. KFU Strand planlegger for å møtes fire ganger i skoleåret, henholdsvis to møter på høsten og to møter på våren. 

Det daglige hjem-skole samarbeidet i Strandaskolen

Alle skolene melder om at det er og skal være lav terskel for foreldre å ta kontakt med skolen og omvendt. Det daglige hjem-skolesamarbeidet organiseres nokså likt ved de enkelte skolene i Strandaskolen. Det er foreldremøter hver høst og utviklingssamtaler to ganger i året.  I tillegg har skolene tett dialog med foresatte gjennom digital meldingsbok, gjennom telefonkontakt, møter ved behov og gjennom informasjon på skolens hjemmeside. Det er først og fremst kontaktlærere som er involvert i hjem-skole samarbeidet gjennom skoleåret. 

Ut skoleåret 2023-24 er det Transponder som har vært den digitale hovedkanalen mellom hjem og skole. Fra skoleåret 2024-25 går Strandaskolen over på løsningen til IST-Home, som i praksis vil være tilsvarende Transponder. 

Skolenærvær, trygt og godt skolemiljø og foreldresamarbeidet

Det skal være tett dialog med hjemmet når det er behov for å undre seg og finne gode løsninger sammen når skolehverdagen kan oppleves som utfordrende. 

Alle skolene informerer om rutinen om skolenærvær og arbeid om trygt og godt skolemiljø på foreldremøtene hver høst.  Det er videre tett dialog mellom kontaktlærer og hjemmet med bistand fra sosiallærere, spes.ped. ansvarlige og helsesykepleier ved behov.

Kvalitetsutvikling i Strandaskolen gjennom hjem-skole samarbeidet 

Strandaskolene jobber systematisk med kvalitetsutvikling ved skolene. Skolenes utviklingsområder blir evaluert fast i elevråd, personalet og med foresatte i FAU og SU. Resultater på elevundersøkelsen, nasjonale prøver og eksamen drøftes også med elever, ansatte og foresatte.  Dette belyses i kvalitetsmeldingens kapitler om læringsmiljø og læringsresultater. Det meldes om engasjerte medlemmer i utvalgene som bidrar positivt inn i arbeidet med å gjøre Strandaskolen god. 

Videreutvikling av hjem-skole samarbeidet

KFU har meldt til administrasjonen at de ønsker at Strandaskolen gjennomfører foreldreundersøkelsen til Utdanningsdirektoratet (UDIR).  Foreldreundersøkelsen er for foreldre og foresatte til elever fra 1. trinn til og med vg1. I denne undersøkelsen får foresatte muligheten til å si sin mening om elevenes læring og trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Det er frivillig for skolene om de vil gjennomføre undersøkelsen.  Fra skoleåret 2024-25 var det derfor i utgangspunktet planlagt å gjennomføre foreldreundersøkelsen for skolene i Strandaskolen. Ved å gjennomføre en slik undersøkelse vil vi få et større kunnskapsgrunnlag knyttet til hjem-skole samarbeidet, læring og trivsel.  Dessverre har Utdanningsdirektoratet fra august 2024 satt denne undersøkelsen på pause og vi vet derfor ikke om den vil bli tilgjengelig for gjennomføring fremover. Utdanningsdirektoratets begrunnelse kan du lese her.  På bakgrunn av dette vurderes det å opprette en egen undersøkelse som lages lokalt og kun gjennomføres i Strandaskolen.

Høsten 2024 er det også satt ned en arbeidsgruppe som skal utarbeide en digital foreldrestrategi for foreldresamarbeidet i helsetjenesten, barnehagene, kulturskolen, frivillig arbeid, SFO og grunnskolen. Målet med prosjektet er å styrke foreldrerollen, avklare ansvarsforhold mellom foreldre og kommunen og bruke foreldreressursene aktivt i kommunale tjenester for barn og unge. Arbeidet ses også i sammenheng med videreutvikling av kommunens BTI-veileder, denne gangen med fokus på foreldrerollen. I arbeidsgruppen sitter det representanter fra alle de ovenfornevnte virksomhetene og arbeidsgruppen vil bruke KFU for å sikre medvirkning fra foreldre inn i arbeidet.