5 Strategisk mål 1
“Strand har en sunn økonomi som fremmer bærekraftig vekst og en god samfunnsutvikling”
En sunn kommuneøkonomi gir oss et handlingsrom til å skape et godt lokalsamfunn hvor det er attraktivt å bo. Vi legger til grunn økonomisk, økologisk og sosial bærekraftig utvikling av samfunnet. Kommunen legger til rette for kreativitet, utvikling, innovasjon og samskaping for en god samfunnsutvikling, hvor brukerens behov er i sentrum. Dette målet er konsentrert om fokusområdene bærekraftig økonomi, attraktivitet, samskaping og innovasjon.
Hvor er vi?
Olje- og gassektoren har i lang tid sikret sterk økonomisk vekst, høy sysselsetting og høy befolkningsvekst i regionen. Dette har gitt positive ringvirkninger til andre næringer. Konjunkturnedgangen rammet imidlertid regionen for fullt i 2014 med økende arbeidsledighet og svakere befolkningsvekst som resultat. Selv om arbeidsledigheten nå er tilbake til normalen opplever kommunen en svikt i skatteinntektene. Befolkningsveksten er fortsatt svak som i landet for øvrig. Kommunesektoren opplever et gap mellom hva innbyggerne forventer og hva kommunen kan levere. I stor grad handler det om hva kommunen kan gjøre for meg som bruker og ikke hva vi kan oppnå sammen. Vi utsettes for komplekse utfordringer hvor endringene skjer raskere og raskere. Selv om vi i økende grad tar i bruk ny teknologi, er vi i stor grad driftsorientert. Utviklingen har vært motivert ut i fra tjenesteområdenes behov for effektive og robuste løsninger. Å forenkle og forbedre tjenesteleveransen fra et brukerperspektiv har så langt ikke vært i sentrum.
Innovasjon og digitalisering er virkemidler for å levere gode tjenester til innbyggerne og skape et samfunn hvor det er godt å bo og arbeide.
På flere områder vil det ikke være mulig å opprettholde tjenestetilbudet til innbyggerne på samme måte som i dag. Bruk av ny teknologi og nye arbeidsmetoder gjør at vi kan få en mer effektiv utnyttelse av ressursene. Det gjør kommunen bedre i stand til å møte fremtidens utfordringer som følge av blant annet eldrebølgen, rettighets baserte tjenester og klimaendringer. I større grad må tjenestene tilpasses den enkelte bruker hvor standardisering ikke blir normalen.
Hvor vil vi?
Bærekraftig utvikling defineres som «en utvikling som imøtekommer behovene til dagens innbyggere uten å redusere mulighet for kommende generasjoner til å dekke sine behov».
Kommunen må tilpasse aktivitetene i tråd med usikker befolkningsutvikling og forventet lavere inntektsnivå. Det stiller store krav til oss. Bærekraftsprinsippet er sentralt i alt arbeidet vi gjør, og på alle nivå i kommunen. Netto driftsresultat og netto gjeldsgrad er sentrale måltall kommunen vil styre etter for å sikre en bærekraftig utvikling over tid.
Det er viktig å opprettholde en bærekraftig økonomi på lang sikt for å ivareta handlefriheten, videreføre et godt tjenestetilbud og unngå at det over tid avsettes for lite til formuesbevaring, samt legge til rette for samskaping og innovasjon. Et økonomisk handlingsrom sikrer den langsiktige forutsigbarheten, men gir også rom for kreativitet og nyskaping. Gode ideer må håndteres. Det er takhøyde for å prøve og feile, men vi lærer av våre feil. Det er viktig å skape rom for nye investeringer som bidrar til en attraktiv samfunnsutvikling. Samtidig skal vi sørge for langsiktighet i ressursforvaltningen gjennom riktige prioriteringer og forventningsavklaringer.
Samskaping er når kommunen sammen med brukere, innbyggere, næringslivet og frivillige utvikler og implementerer nye og bedre løsninger
Kommunen kan ikke alene løse fremtidens utfordringer, ei heller alene definere felleskapets utfordringer. Fremtidens velferd er derfor et felles ansvar der både kommunen og bruker må delta aktivt. Samskaping er en viktig metode for å mobilisere aktørene til å delta mer aktivt i samfunnsutviklingen og håndtere utfordringene vi står overfor.
Ved utvikling og fornying av kommunens tjenester skal brukernes behov alltid være i sentrum. Brukernes behov skal også være utgangspunktet i selve tjenesteleveransen. Brukere kan være innbyggere, frivillige og næringslivet. For å lykkes er det nødvendig at brukerne tidlig blir involvert i jakten på muligheter og løsninger. Derfor må vi i langt større grad, og mer systematisk, støtte initiativ som kommer fra innbyggerne, næringslivet og frivilligheten.
Et Strandasamfunn hvor samskaping, innbyggerinvolvering og medvirkning skal være regelen og ikke unntaket, utfordrer samspillet mellom kommuneorganisasjonen og brukerne. Kommunen blir utfordret på arbeidskultur, forankring i organisasjonen og blant folkevalgte, i måten vi utvikler og utfører tjenestene på, hvordan vi samhandler internt og hvordan vi prioriterer mellom oppgavene. Mens innbyggerne blir utfordret i rollen som ansvarlige og aktive samfunnsborgere.
Strand er en kreativ, innovativ og endringsdyktig organisasjon i møte med fremtidige utfordringer og behov. Vi legger til grunn innovasjon i tjeneste- og organisasjonsutviklingen. Vi prøver ut nye løsninger og viser gjennomføringskraft. Samtidig sikrer vi at kapasiteten ikke blir for spredt og at vi ikke igangsetter prosjekter vi ikke klarer å følge opp. Vi er en lærende og fleksibel organisasjon. Vi utnytter potensiale i et bredere tverrfaglig samarbeid internt og med ulike aktører i samfunnet som næringslivet, frivillig sektor, innbyggere, nabokommuner og utdannings- og forskningsmiljø.
Hvordan kommer vi dit?
- Økonomiske måltall er førende for planlegging og prioritering over tid
- Vi følger vedtatte planer
- Vi våger å prioritere vekk noe fremfor å spre innsatsen
- Vi vektlegger fellesskapets interesser*
- Vi bygger kapasitet for endring og utvikling i egen organisasjon (kapasitet defineres som ressurs og kompetanse)
- Vi utvikler en kultur som stimulerer til innovasjon og endring
- Vi inngår i samarbeids- og utviklingsnettverk med andre kommuner og aktører
- Vi videreutvikler tjenestene gjennom samskaping
- Vi motiverer innbyggere til å være ansvarlige borgere og skaper engasjement gjennom involvering og deltakelse
- Barn og unge har en aktiv påvirkning på utviklingen av Strandasamfunnet *
- Vi øker den eksterne medfinansieringen
Strekpunkt merket med * har særlig relevans for arealdelen