Datasenter på Jørpeland

Datasenter på Jørpeland

Næringsaktøren Green Mountain ønsker å etablere datasenter på en privat eid næringstomt på Grøtnes på Jørpeland. Her får du viktig bakgrunn og informasjon om den videre prosessen.

Kort fortalt

Saken kort forklart:

  • Green Mountain ønsker å bygge datasenter innenfor området som i arealstrategien for området er avsatt til industri, og må derfor lage en reguleringsplan. 
     
  • For å sikre at uheldige samfunnsmessige og miljømessige konsekvenser av nye tiltak blir belyst og begrenses så mye som mulig, er det krav om konsekvensutredning. En konsekvensutredning er en kartlegging av konsekvenser for miljø, naturressurser og lignende.  
     
  • Planprogrammet beskriver hvordan planen og konsekvensutredningen skal utarbeides, for eksempel hvilke tema som skal utredes. Du kan komme med innspill til planprogrammet innen 21. august.
     
  • Når planprogrammet er vedtatt kan det utarbeides forslag til reguleringsplan for området. Området er gitt i planprogrammet, og inneholder to datasenter i Grøtnes-området.
     
  • Når forslag til reguleringsplanen er utarbeidet, med kart og bestemmelser fra utbyggeren/Green Mountain, så skal denne til politisk behandling, før den legges ut på høring. 
     
  • I høringsperioden kan alle komme med innspill til planen. Når høringen er ferdig, må utbygger/Green Mountain gå gjennom alle innspillene og se på om det må gjøres endringer i det som er laget. Når det er gjort går reguleringsplanen til endelig politisk behandling i kommunen. I etterkant, innen 3 uker, kan utbygger eller andre klage på reguleringsplanen.  
     
  • Når reguleringsplanen er endelig vedtatt, kan utbygger/Green Mountain byggesøke og starte med bygging av datasenter.
     
  • For å legge til rette for rask oppstart har de folkevalgte gitt tillatelse til at Green Mountain kan gå i gang med formålsuavhengige tiltak. Det vil si tiltak som det vil være behov for uavhengig av om det kommer datasenter eller annen industri. Det er akseptert fordi det allerede er en godkjent reguleringsplan på området med relevant formål og bygningsstørrelse. Green Mountain må uansett søke om de enkelte tiltakene på vanlig måte.
     
  • Kommunedirektøren har mottatt en formell anmodning om lovlighetskontroll av vedtaket om at utbygger kan gå i gang med formålsuavhengige tiltak. Lovlighetskontroll innebærer å bringe avgjørelser truffet av et folkevalgt organ eller av administrasjonen inn for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet.
Tomt på stålverksområdet på Jørpeland som er avsatt til industri. - Klikk for stort bildePå stålverksområdet, ved brannstasjonen på Jørpeland, er det planer om et datasenter. Magnus Stokka

Ny bruk av område for gammel industri

Etter at stålverket ble lagt ned ble det gjort en politisk bestilling om en mulighetsstudie for området Vågen-Grøtnes.

Formålet var å se hvordan området kan utvikles mest mulig attraktivt for innbyggere, næring og reiseliv. Studiet så på muligheter basert på både konkrete innspill og langsiktige reelle utviklingsmuligheter for området.  

Innspillet om mulig etablering av et datasenter ble tatt opp til politisk behandling, og det ble vedtatt at det var ønskelig å sikre areal til dette som gjorde det mulig å gå i gang med et reguleringsarbeid. Plasseringen av arealet til dette ble derfor lagt inn som et premiss i arbeidet med mulighetsstudien.

Mulighetsstudiet har mange ulike element inn i konseptskissen/bildet over hvordan utviklingen kan bli, slik som hotell, offentlige tjenester, industri, butikker, boliger, gjestehavn og så videre. For å få til ønsket utvikling er det på bakgrunn av konseptskissen/bildet vedtatt en arealstrategi.  

Regulering i tråd med arealstrategi

Arealstrategien angir hvor de ulike formålene, slik som bolig, industri og så videre skal være, og er førende for videre reguleringsplanarbeid for området. De ulike områdende må reguleres etter vanlig reguleringsplan-prosess. På denne måten kan eiere regulere sine delområder. Når dette gjøres i tråd med den vedtatte arealstrategien, sikres det en helhetlig utvikling av et stort område, selv om det gjøres del for del.  

For at det skal kunne bygges i et område må det være en godkjent reguleringsplan, og det må i etterkant bygges i tråd med denne. I kommunens oversikt over hvilke planer kommunen selv skal arbeide med fremover, er det lagt inn at det skal utarbeides en reguleringsplan for Vågen, for å få til ønsket utvikling i tråd med mulighetsstudiet og arealstrategien. På samme måte må grunneierne/næringslivet gjøre dette for sine områder.  

Kart som viser område satt av til forretning, kontor og industri på stålverksområdet på Jørpeland. - Klikk for stort bildeOmrådene som er ringet ut i rødt viser hva som er avsatt til forretning, kontor og industri på stålverksområdet på Jørpeland i kommunens arealstrategi. Industri inkluderer også datasenter.

Behov for mer kunnskap

Green Mountain har meldt ønske om å bygge datasenter og ønsker å lage en reguleringsplan for dette. Dette gjelder i det området som mulighetsstudien har tegnet inn datasenter og som i arealstrategien er avsatt til industri. 

Et datasenter, i denne størrelsen, utløser et krav om konsekvensutredning i henhold til plan- og bygningsloven. Grunntanken med konsekvensutredning er at dette vil sikre at uheldige samfunnsmessige og miljømessige konsekvenser av nye tiltak blir kjent og kan begrenses så mye som mulig.  

Når det er krav om konsekvensutredning må man også lage planprogram. Planprogram er en beskrivelse av hvordan man skal lage selve planen; hva som er formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegg for medvirkning, hvilke alternativer som vil bli vurdert, og behov for utredninger.

Planprogram for datasenter er nå ute på høring.

Alle kan komme med innspill

Selve planprogrammet skal på høring i seks uker, før det skal politisk vedtas av kommunen. I høringsperioden kan alle komme med innspill på hva som er viktig. 

Spesielt er myndigheter, slik som for eksempel Statsforvalteren, viktige parter som gir innspill på planprogrammet og hvilke konsekvenser som må belyses. Planprogrammet brukes til å avklare og fastsette overordnede rammer for arbeidet, og konsekvensutredningen brukes til å ta stilling til hvilke valg som gjøres i reguleringsplanen.

Strand kommune valgte å behandle planprogrammet politisk før det ble lagt ut på høring, selv om det ikke er så vanlig, for å sikre politisk styring i hele prosessen. Les saksfremlegget og vedtaket som ble gjort i kommunestyremøte 13. juni 2024.  

To datasenter 

Når planprogrammet er vedtatt kan det utarbeides en reguleringsplan for området. Området for datasenter er gitt i planprogrammet, og inneholder to data i Grøtnes-området.

Hvor stort område som skal reguleres er også en del av planprogrammet, og i høringen på planprogrammet kan det komme innspill om avgrensninger. I planarbeidet kan det også komme innspill på mest mulig hensiktsmessig plassering av de to datasentrene innenfor planområdet.  

Det er vanlig i reguleringsplaner å ta med område rundt tiltaket slik at en sikrer at veiløsninger og tilknytninger til området rundt gjøres på en god måte.  

En reguleringsplan er en plan som er juridisk bindende for fremtidig arealbruk og bebyggelse innenfor området. Den består av et kart med tilhørende bestemmelser. Kartet viser til hvilke formål grunnen innenfor et område skal brukes til. Bestemmelsene sier noe om høyder, utforming, byggegrenser, maks areal som kan bebygges, rekkefølgekrav og så videre. 

Rekkefølgekrav er ting som må på plass for at tiltaket/byggingen/formålet skal fungere, for eksempel veier, gang og sykkelsti eller andre ting. For rekkefølgekrav inngår utbygger og kommunen en utbyggingsavtale. Den forteller hvem som skal bygge og betale for hva. Utbyggingsavtalen kan utarbeides parallelt med planprosessen, og skal også legges ut til offentlig ettersyn.

Alle kan komme med innspill

Når forslag til reguleringsplan er utarbeidet, med kart og bestemmelser fra utbygger/Green Mountain, sendes planforslaget inn til kommunen for gjennomgang. Kommunen/administrasjonen gir et forslag til politisk vedtak i saken (positiv eller negativ innstilling). Deretter vil det fattes et politisk vedtak om saken skal endres/avslås eller legges ut til offentlig ettersyn. Når/hvis planen legges ut på høring, kan alle komme med innspill.

Når høringen er ferdig, må utbygger/Green Mountain gå gjennom alle innspillene og se på om det må gjøres endringer i det som er  foreslått. Når det er gjort går reguleringsplanen til endelig politisk behandling i kommunen. I etterkant, innen 3 uker, kan utbygger eller andre klage på reguleringsplanen.  

Når reguleringsplanen er endelig vedtatt, kan utbygger/Green Mountain byggesøke og starte med bygging av datasenter.  

Grønt lys til formålsuavhengige tiltak 

Green Mountain har spurt om å få starte med formålsuavhengige tiltak på området Grøtnes (for byggetrinn 1/ett datasenter). Formålsuavhengige tiltak vil si ting som må etableres uavhengig av om det kommer datasenter eller annen industri. Det kan være rør for vann og avløp i grunnen, eller fjerne forurenset grunn, eller veier som må etableres eller flomsikringer og lignende.  

Det er ikke vanlig praksis at utbygger får lov å gå i gang med tiltak før tiltaket er planavklart.  Samtidig er det alltid et mål om å finne løsninger når det er ønske om næringsetablering, da ett av målene til Strand kommune er å være næringsattraktiv. 

Utgangspunktet for denne konkrete saken er at det allerede foreligger en vedtatt reguleringsplan for Grøtnes, med formål om industri. Her er det gitt rom for et bygg som langt på vei er av samme størrelse som det Green Mountain ønsker. 

Det ble derfor vurdert at det i dette konkrete tilfellet kan gis tillatelse til å gå i gang med formålsuavhengige tiltak etter gjeldende planer, på egen regning og risiko, og så fremt det etter kommunens skjønn ikke vil vanskeliggjøre videre planlegging i området. 

Tiltak må søkes om på vanlig måte

Kommunestyret behandlet spørsmålet i saken om planprogrammet og gav tillatelse til at dette åpnes opp for. Samtidig er det viktig å presisere at alle tiltak som er søknadspliktige etter plan og bygningsloven, skal søkes om. 

I vedtaket som ble gjort ble det også varslet et bygge- og deleforbud i området, nettopp fordi hvert tiltak må søkes om og avklares med kommunen opp mot pågående planarbeid. 

Plan- og bygningsloven åpner med andre ord opp for at kommunen etter konkrete vurderinger kan samtykke til tiltak innenfor et område med midlertidig byggeforbud, der tiltakene ikke vil legge viktige premisser for den påfølgende planprosessen.  

Kommunedirektøren har mottatt en formell anmodning om lovlighetskontroll av vedtaket om at utbygger kan gå i gang med formålsuavhengige tiltak.

Lovlighetskontroll innebærer å bringe avgjørelser truffet av et folkevalgt organ eller av administrasjonen inn for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet.