Alle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.
Sist endret 20.08.2024 12.41
Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret
Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.
Kontroll av tobakkssalg
Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbruker.
Vi ser blant annet etter at:
- opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
- tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- det ikke reklameres for tobakksvarer
- tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
- varene er kjøpt fra en registrert grossist
- salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
Brudd på tobakksskadelovgivningen
Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:
- retting av det ulovlige forholdet
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen.
- Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 2000 kroner i året.
- Tilsynsavgiften for midlertidig salgsteder er 1200 kroner i året
Lover og regler