Trygghetsalarm

Eldre, personer med funksjonsnedsettelse og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan få trygghetsalarm

Hvem kan få tilbud om trygghetsalarm?

En trygghetsalarm kan være aktuelt hvis din helsetilstand medfører et behov for assistanse, og du har begrenset evne til å tilkalle hjelp. 

Det kreves at du har tilstrekkelig kognitiv og fysisk funksjonsevne til å bruke alarmen som tenkt.

Hva er er en trygghetsalarm?

  • Et alarmapparat blir montert i hjemmet ditt.
  • Du mottar et alarmarmbånd som du skal bære til enhver tid. Dette armbåndet, inkludert alarmknappen, er vanntett.
  • Alarmanrop blir besvart av hjemmesykepleien.
  • Utrykning skal skje innen én time.
  • Tjenesten er tilgjengelig døgnet rundt.
  • En nøkkelboks blir montert utenfor ytterdøren din. Du må sørge for å ha en kopi av husnøkkelen som kan låses inn i nøkkelboksen før tjenesten tas i bruk. Hjemmesykepleien vil låse seg inn dersom du ikke klarer å åpne døren ved deres ankomst.
  • Tilbudet er ikke en «øyeblikkelig hjelp»-tjeneste. Ved akutte situasjoner må du ringe 113.

Hva koster det?

Kommunestyret fastsetter prisen for trygghetsalarm. Det betales en avgift for etablering av alarmen, månedlig avgift og ved tap av utsyr. Lenke til kommunens prisliste.

Slik søker du

Du søker om tjeneste ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Vi vurderer sammen med deg med hvilke tjenester som passer.

Les hvordan du søker hjemmebaserte helse og omsorgstjenester

Søknadsfrist

Det er ingen søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.

Kontaktinformasjon

Hjemmesykepleien telefonliste
Rolle Telefonnummer
Hjemmesykepleien Jørpeland 905 95 812
Hjemmesykepleien Jørpeland 905 19 513
Avdelingsleder Jørpeland 940 27 965
Hjemmesykepleien Tau 901 12 823
Hjemmesykepleien Tau 901 49 519
Avdelingsleder Tau 404 48 812
Virksomhetsleder Solveig Lande 991 04 952