Hvorfor utføre tiltak
Hensikten er å forbedre kvaliteten på våre vassdrag og sjøområder i samsvar med kommunens miljømål. Det innebær at vesentlige deler av spillvannsavløp på Tau og Jørpeland separeres og ledes til renseanleggene uten å renne via overløpsanlegg som ledes til vassdrag og sjø.
For å oppnå den ønskede miljøforbedringen vil de som ligger innenfor ovennevnte områder enten få pålegg om utbedring av sine private stikkledninger til samme system som det kommunale avløpsnettet, eller pålegg om å knytte seg til kommunens avløpsledninger.
Til støtte for dette viktige arbeidet har kommunen vedtatt å gi tilskudd til eksisterende abonnenter for separering/tilknytting av private avløpsledninger etter nedenstående tilskuddsregler.
Hvem kan få tilskudd
- abonnementer som separerer etter pålegg fra kommunen
- abonnementer som frivillig separerer avløpet
- slamabonnementer som knytter seg til kommunale avløpsledninger etter pålegg
- slamabonnementer som frivillig knytter seg til kommunale avløpsledninger
- ved separering / tilknytting av ledninger i forbindelse med tilbygg / påbygg
Ved fellesledninger for flere bruksenheter begrenses tilskuddet per enhet. Boligens stikkledning for vanntilsyning skal saneres samtidig med sanering av privat stikkledning til offentlig avløp.
Hvordan søke
Tilskuddssatser
For avløpsanlegg som koster inntil kr. 100.000,- vil tilskuddet bli mellom 25% og 75%, utregnet etter følgende prosentsatser:
25% tilskudd fra kr. 0,- til kr. 10.000,-
50% tilskudd fra kr. 10.000,- til kr. 50.000,-
75% tilskudd fra kr. 50.000,- til kr. 100.000,-
Avløpsanlegg som kalkuleres til / koster mer enn kr. 100.000,- krever minst 2 pristilbud. Tilskudd til arbeid over 100.000,- avgjøres av kommunedirektøren i den enkelte sak og har en tilskuddsramme på inntil 60%.
Eksempel på tilskudd med dokumenterte utgifter på kr 90 000,-
Utgifter du får tilskudd til
Utgifter til stikkledningene, fra tilknytningspunkt ved hovedledningene og til og med stake- og drenskum er grunnlaget for tilskuddsberegningen.
Tilskuddet beregnes ut i fra de faktiske dokumenterte kostnadene du har hatt for å sanere hvert enkelt utslipp. Egeninnsats blir ikke regnet med.
Arbeid med takvann, drenering eller arbeid med separering av ledningene under kjellergulv regnes ikke med i grunnlaget for tilskudd selv om dette arbeidet er nødvendig for å oppnå fullstendig separering.
Utbetaling
Du må ha utført tiltak / separering innenfor tidsfristen for å få utbetalt tilskudd. Du får ikke utbetaling før ferdigmelding fra rørlegger er levert og godkjent av kommunen.
Dersom det kreves spesielle installasjoner i forbindelse med tilknytting til offentlig kloakk, for eksempel privat fett-, oljeavskiller og eller kloakkpumpestasjon, må du også legge ved nødvendige driftsavtaler før tilskuddet for stikkledninger blir utbetalt.
Frister
Kommunalt nyanlegg eller saneringsanlegg:
Fristen fastsettes ut i fra fremdrift av anlegget. Vanligvis gis minst 6 måneders frist.
Ved drifts- og eller miljøhensyn:
Vanligvis gis frist på 6 måneder. Det kan fastsettes kortere frist ut fra en vurdering hvor alvorlig forurensningen er.
Har du ikke utført utbedring / separering, eller tilknytting innenfor den gitte fristen får du ikke tilskudd. Kommunen kan da gi et tvangsgebyr. Tvangsgebyret tilsvarer tredobbelt årsgebyr for avløp for boligen, basert på stipulert forbruk etter kommunens forskrifter om vann- og avløpsgebyr. Kommunen kan også foreta tvangsgjennomføring av tiltak som du må betale for.
Klage
Du kan klage på krav om separering / tilknytting innen 3 måneder etter at endelig vedtak er fattet. Klagen sendes skriftlig til Strand kommune.