Hva er en reguleringendring etter forenklet prosess?
En reguleringsendring etter forenklet prosess er en mindre endring av en reguleringsplan som kan godkjennes raskere og enklere enn en ordinær reguleringsendring.
Kommunen har muligheten til å fatte vedtak om mindre endringer i reguleringsplanen gjennom en forenklet saksbehandling.
Dette er tillatt når endringene ikke vil påvirke gjennomføringen av planen totalt sett, ikke overskrider hovedrammene i planen, og ikke berører viktige natur- og friluftsområder. Disse hensynene må tas i betraktning for hver søknad om endring som behandles gjennom den forenklede prosessen.
Endringene kan enten gjelde bestemmelsene, reguleringskartet eller begge deler.
Hva slags endringer kan behandles etter enkel prosess?
Følgende typer endringer kan behandles etter forenklet prosess:
- Mindre endringer i byggegrenser, høyder eller utnyttelsesgrad
- Endringer i bestemmelser om parkering, avkjørsel eller tilkomst
- Mindre endringer i bestemmelser om utomhusarealer
- Andre mindre endringer som ikke har vesentlige negative virkninger for omgivelsene
Krav til reguleringsendring etter forenklet prosess
For at en reguleringsendring skal kunne godkjennes etter en enklere prosess, må den minimum oppfylle følgende kriterier:
- Endringen vil i liten grad påvirke gjennomføringen av planen for øvrig.
- Endringen går ikke utover hovedrammene i planen.
- Endringen berører ikke hensynet til viktige natur- og friluftsområder.
I tillegg til disse tre kriteriene, skal endringen også:
- Være i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
- Ikke være i strid med vedtak fattet av andre myndigheter.
- Være tilstrekkelig begrunnet.
- Være kunngjort på en forsvarlig måte.
Krav til innsendt materiale
Hvordan gjennomføre en reguleringsendring etter forenklet prosess?
Kontakt en fagkyndig konsulent
- Forslagsstiller må kontakte en konsulent med tilstrekkelig fagkompetanse for å utarbeide forslaget til endring.
- Forslaget må begrunnes og oppfylle kriteriene i plan- og bygningsloven § 12-14.
Krav til innsendt materiale
- Send inn et komplett forslag som viser endringer i den gjeldende planen.
- Inkluderer plankart, planbestemmelser og en planbeskrivelse med relevant informasjon.
Det kan være behov for følgende dokumenter til søknaden:
- Illustrasjonsplan
- Utsnitt av gjeldende plan med forslaget markert med stiplet linje.
- 3D-illustrasjoner
- Sol/ og skyggediagram
- Terrengsnitt som demonstrerer både den nye bygningsstrukturen og den eksisterende omkringliggende bebyggelsen.
- Beskrivelse av renovasjonsløsning
- ROS-analyse
En søknad om endring gjennom en forenklet prosess må tydelig og presist vise den foreslåtte endringen. Dersom nødvendig, må punkter på kartet koordinatfestes nøyaktig. Hvis det gjøres endringer i kartet i form av nye linjer og punkter, skal SOSI-filer i nyeste format sendes med søknaden. Kommunen har begrenset kapasitet til å gjøre slike endringer på kartet, og det er derfor søkerens ansvar å utføre disse endringene. Endringene må tilpasses omkringliggende planer, og de må være i tråd med kravene til reguleringskart.
Søknaden må inkludere en vurdering av faglig kompetanse forslagstilleren har basert på utdanning, erfaring, kunnskap om plan- og bygningsloven, veiutforming og digitale planer i samsvar med nasjonal produktspesifikasjon.
Hvis endringen innebærer linjeføring av vei (justering av veitrase/veibredde, endring av kryssutforming, endring av vendehammer osv.), må forslaget utarbeides av en fagperson innen veiutforming.
Søknaden om endring gjennom forenklet prosess må være godt begrunnet. Det må redegjøres for om den foreslåtte endringen oppfyller kravene i plan- og bygningsloven for forenklet behandling, samt hvilke konsekvenser endringen vil ha.
Planprosess
Oppstartsmøte: Ikke nødvendig, men forslagstilleren/plankonsulenten kan be om møte eller sende e-post til kommunen for avklaringer før søknaden sendes inn.
Høring:
- Kommunen sender søknaden på høring til berørte myndigheter, lag/foreninger og private.
- Berørte parter får minst 4 ukers frist til å komme med merknader.
- Kommunen har ansvar for gjennomføring, men plankonsulent kan avtale å ta på seg oppgaven.
- Høringsfristen forlenges i ferie- og høytidsperioder.
Effektiv Saksbehandling:
- Kommunen kan foreslå enkle endringer i stedet for å avvise søknaden.
- Ny høring gjennomføres før behandling av endret forslag.
Bruk av Forenklet Prosess:
- Ment for endringer som ikke er spesielt konfliktfylte.
- Protester fra naboer eller andre berørte parter hindrer ikke nødvendigvis gjennomføring av mindre endringer.
- Innvendinger fra berørte myndigheter kan føre til behandling gjennom ordinær planprosess, og søknaden om forenklet prosess kan bli avslått.
Vedtak i prosessen
Administrasjonens vedtak om mindre endringer:
Administrativ behandling:
- Administrasjonen fatter vedtak om mindre endringer.
- I enkelte tilfeller legges søknaden fram til politisk behandling i forvaltningsutvalget.
Klageadgang:
- En beslutning om endring gjennom forenklet prosess kan påklages.
- Kommunens beslutning om avvisning eller avslag av søknaden om mindre endring kan ikke påklages, da ordinær planprosess fortsatt er mulig.
Hva koster det?
Det påløper gebyr for behandling av en søknad om reguleringsendring etter forenklet prosess, uavhengig av utfallet. Dette gjelder selv ved avvisning eller avslag.
Her finner du gebyrreglementet.