Bolig

Har du ikke et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet, kan du søke om midlertidig bolig.

Midlertidig bolig

Hvis du trenger et midlertidig botilbud, ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor eller kontoret der hvor du oppholder deg.

Kontakt NAV Strand

Midlertidig botilbud (nødssituasjon)

NAV er forpliktet til å finne et midlertidig botilbud til deg hvis du ikke klarer det selv.
Du kan også få hjelp til å finne et midlertidig botilbud hvis du midlertidig bor hos venner, bekjente eller familie.

Hjelp til bolig

Er du vanskeligstilt på boligmarkedet har du rett på vedtak om råd, veiledning og praktisk bistand til å skaffe eller beholde en egnet bolig. Du skal få en vurdering av hva du trenger hjelp til.
Det kan for eksempel være
•    Hjelp til å lete etter privat utleiebolig
•    Hjelp til å beholde boligen din
•    Skrive søknad om kommunal bolig 
•    Søke om startlån eller bostøtte
•    Hjelp til å få oversikt over økonomien din

Kommunal bolig

Kommunal utleiebolig er tilbud til vanskeligstilte på boligmarkedet. Boligene kan tilbys deg som ikke selv greier å skaffe egnet bolig. Boligene leies som hovedregel ut for en tidsbegrenset periode på tre år.

Hvem kan søke kommunal bolig 

Du som trenger hjelp til å skaffe deg bolig på grunn av:

  • dårlig økonomi
  • nedsatt funksjonsevne
  • helsemessige eller sosiale problemer
  • manglende kunnskaper om det norske boligmarkedet eller liknende forhold

Vilkår for å leie kommunal bolig:

  • Du må som hovedregel være over 18 år. 
  • Du skal ha bodd sammenhengende i kommunen de siste to årene forut for søknaden.
  • Du må være uten fast bolig eller egnet bolig, og ikke ha mulighet til å skaffe deg egnet bosted selv på det ordinære boligmarkedet.
  • Du må være uten inntekt og formue som gjør at du kan skaffe egnet bolig selv.

Tildeling av kommunal bolig 

Tildeling av boliger gjøres etter en individuell vurdering som tar utgangspunkt i søkers sosiale og økonomiske livssituasjon. Enslige forsørgere/familier med barn prioriteres. Ved tildeling av bolig vil størrelse på leiligheten bli vurdert ut i fra behovet til søker. 

Søknadsfrist

Det er ingen søknadsfrist og søknaden din vurderes fortløpende. Er det ikke tilgjengelige boliger på søknadstidspunktet, vil du bli satt på venteliste. Dette forutsetter at du er vurdert til å oppfylle vilkårene for kommunal bolig. Du vil få et skriftlig brev om innvilgelse, avslag eller venteliste. 

Klage

Er du uenig i vedtaket kan du klage.  Vi vil da vurdere saken din på ny.
I klagen må du skrive: 

  • Hvilket vedtak du klager på
  • Hvilke endringer du ønsker

I klagen bør du skrive:

  • hvorfor du mener at vedtaket er feil
  • hvilke dokumenter du legger ved

Husk å signere klagen, ellers må vi sende den i retur til deg. 

Fristen for å klage er 3 uker etter at du fikk dette brevet. Hvis du sender klagen for sent bør du opplyse om hvorfor. En klage som er sendt for sent eller som mangler signatur kan bli avvist. 
Du sender klagen til:
NAV Strand
Postboks 114
4126 Jørpeland

Hvis vi ikke endrer vedtaket, sender vi saken til kommunenes klagenemd, som er klageinstans. Klagenemda vil da se på saken din på nytt og gi deg en tilbakemelding.